Zaświadczenie z e-Urzędu Skarbowego (e-US) – to proste!

Zaświadczenie krok po kroku
- logujesz się do serwisu e-US na podatki.gov.pl i wyrażasz zgodę na e-korespondencję,
- składasz wniosek o wydanie zaświadczenia,
- otrzymujesz elektroniczne zaświadczenie w postaci pliku,
- pobierasz plik z zakładki „Dokumenty otrzymane”,
- plik przekazujesz do instytucji, która tego wymaga, np. pocztą elektroniczną, na nośniku danych czy za pośrednictwem systemu tej instytucji.

Jakie zaświadczenia możesz otrzymać w e-US
•    o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF);
•    o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DFU);
•    o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości (ZAS-W).

Aktualnie 73% zaświadczeń o dochodach i 54% zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach jest wydawanych w serwisie w ciągu kilku minut.

Bez opłaty skarbowej

Zaświadczenia wydawane w e-US nie podlegają opłacie skarbowej.

Jak bank czy uczelnia sprawdzą autentyczność zaświadczenia
•    pracownik instytucji korzystającej z zaświadczenia otrzymuje je w formie pliku
•    plik zawiera podpis elektroniczny w postaci:
     - kwalifikowanej pieczęci Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS),
     - kwalifikowanego podpisu elektronicznego upoważnionego pracownika urzędu skarbowego
•    do zweryfikowania podpisu w e-zaświadczeniu służy usługa na portalu PUESC (https://puesc.gov.pl/uslugi/zweryfikuj-podpis-elektroniczny)
•    raport z weryfikacji wraz z zaświadczeniem można wydrukować i dołączyć do akt prowadzonej sprawy.

Zaświadczenia elektroniczne wydawane w e-US powinny być traktowane na równi z dokumentami papierowymi.