Podsumowanie projektu ” Przedszkolaki w gminie Oborniki Śląskie”
W wrześniu 2020r. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym ruszył projekt unijny pt.” Przedszkolaki w gminie Oborniki Śląskie”. Grupa integracyjna „Mrówki” została zorganizowana jako odpowiedź na potrzeby rodziców dzieci niepełnosprawnych z naszego miasta. Dzieci zdrowe i niepełnosprawne miały u nas RÓWNE SZANSE. Integracja nie jest jednostronnym procesem, w którym dzieci niepełnosprawne zostają włączone do grupy dzieci zdrowych lecz jest to proces obustronny. Każdy od każdego czegoś się uczy. Każdy musi znaleźć swoje miejsce w grupie i poradzić sobie z trudnościami, dlatego integrację realizowaliśmy jako formę współistnienia – wspólnej zabawy, nauki, wychowania i pomocy, kierując się różnorodnością i włączaniem.
Praca w naszej grupie opierała się, tak jak i w innych grupach na Programie Wychowania Przedszkolnego. W tym roku realizowaliśmy podstawę programową dla trzylatków. Grupa integracyjna jest mniej liczna. Naszą tworzy 20 dzieci, w tym troje dzieci z niepełnosprawnościami.
Do naszej grupy przyjęto dzieci ze zdiagnozowanym:
* autyzmem,
* afazją,
*z dziecięcym porażeniem mózgowym.
Pozostałe dzieci (zdrowe) spełniały wysoko postawione im wymagania, mianowicie nie sprawiały problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz były dojrzałe emocjonalnie. Zakwalifikowanie się do grupy integracyjnej to dla dziecka zdrowego wielki zaszczyt.
W grupie integracyjnej pracuje 2 pedagogów specjalnych, których pracę uzupełnia pedagog - nauczyciel wspomagający dzieci z niepełnosprawnościami oraz pomoc nauczyciela.
Każde dziecko z niepełnosprawnością funkcjonuje w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny opracowany przez pedagoga specjalnego we współpracy z terapeutami (integracja sensoryczna, fizjoterapia), psychologiem i logopedą. Jest on dostosowany do możliwości, zainteresowań oraz potrzeb dziecka. Dzieci zdrowe w grupie integracyjnej realizują takie same treści programowe jak dzieci w pozostałych grupach, wzbogacone o zagadnienia związane z integracją. Cała grupa na dodatkowo język angielski oraz zajęcia rytmiczno-muzyczne.
Metody jakie towarzyszyły nam w pracy w grupie integracyjnej to:
*Pedagogika Zabawy (Klanza),
*Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
*Metoda Dobrego Startu,
*Metoda Malowania Dziesięcioma Palcami,
*Metoda Porannego Kręgu (stymulacja polisensoryczna),
*Metoda Symboli Dźwięków (muzykoterapia),
*arteterapia,
*bajkoterapia.
W trakcie tego roku dzieci z niepełnosprawnościami obserwując na co dzień pełnosprawnych rówieśników zapominały o swoich niedoskonałościach, nabierały większej pewności siebie, odnajdywały swoje miejsce w grupie, uczyły się odwagi i samodzielności, nawiązywały kontakty społeczne. A dzieci zdrowe przebywając z nimi uczyły się tolerancji wobec innych, akceptacji odmienności, odpowiedzialności i życzliwości, otwartości na problemy innych, opiekuńczości oraz troski o innych.
Projekt „Przedszkolaki w gminie Oborniki Śląskie” dał możliwość zrealizowania w oddziale integracyjnym zajęć fizjoterapii dla 3 dzieci z niepełnosprawnością oraz gimnastyki korekcyjnej dla 10 dzieci w grupie „Mrówki”.
Przedszkolaki chętnie uczestniczyły w zajęciach gimnastyki korekcyjnej, których celem jest nabywanie umiejętności samodzielnego korygowania własnej sylwetki. W okresie od września 2020 roku do czerwca 2021 roku założenia prowadzącego zajęcia zostały zrealizowane. Gimnastyka ukształtowała wśród uczestników projektu rozumienie potrzeby dbania o własną sylwetkę i sprawność fizyczną, umocniła wiarę we własne siły, rozwinęła umiejętność koncentracji, skupienia uwagi i panowania nad swoimi emocjami podczas gier i rywalizacji zespołowych. Dzieci korzystające z terapii fizjoterapeutycznej również wykazują zadowolenie, a ich rodzice przekazują pozytywną opinię o postępach i osiągniętych sukcesach ich pociech. Dzięki otrzymanej z projektu bogatej bazie sprzętu terapeutyczno – sportowo – dydaktycznej indywidualne zajęcia fizjoterapeutyczne oraz grupowe zajęcia gimnastyki korekcyjnej są bardzo urozmaicone i dają dzieciom wiele radości.
W ramach tego projektu od września do czerwca 2020 r. ośmioro przedszkolaków uczestniczyło w zajęciach z psychologiem. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu. Dzieci zostały dobrane do grupy na podstawie obserwacji oraz wywiadzie przeprowadzonym z opiekunkami grupy. Głównym kryterium była pomoc w rozwinięciu umiejętności społecznych dzieciom z dysfunkcjami. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, w których podczas zabaw spontanicznych oraz kierowanych rozwijały swoje umiejętności społeczne. Zajmowały się komunikacją w grupie, rozpoznawaniem potrzeb własnych oraz innych. Pracowały nad rozpoznawaniem emocji oraz odpowiednim reagowaniem na emocje swoje oraz innych. W pracy terapeuta miał możliwość wykorzystania bogatych środków teraputyczno-dydaktycznych między innymi materiały dźwiękowe, plansze, gry, historyjki obrazkowe oraz akcesoria sportowe.
Dzięki uczestnictwu w projekcie ZSP zyskało bogato wyposażone sale: dydaktyczną, gimnastyczną oraz do terapii integracji sensorycznej. Kadra mogła podnosić swoje kwalifikacje dzięki licznym szkoleniom. A dzieci zyskały dzięki temu doskonałą opiekę pod każdym względem.