W maju br. Gmina Oborniki Śląskie podpisała z Województwem Dolnośląskim porozumienie w sprawie powierzenia do realizacji Gminie Oborniki Śląskie zadania własnego Województwa Dolnośląskiego pn.: „Skomunikowanie A4 z S5 – budowa Obwodnicy Obornik Śląskich”.
Zadanie to będzie polegało na sporządzeniu dokumentacji projektowej Obwodnicy Obornik Śląskich okalającej miasto od południa pomiędzy miejscowościami Wilczyn i Jary.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu złożyła wniosek o dofinansowanie przedmiotowego zadania do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Liczymy na to, że uda nam się pozyskać dofinansowanie z RFRD. Obecnie ruszają prace nad przygotowaniem dokumentacji przetargowej.
Planowana Obwodnica stanowi fragment IV odcinka realizowanego etapami łącznika aglomeracyjnego pomiędzy autostradą A4 a drogą ekspresową S5, tworzącego Obwodnicę Aglomeracji Wrocławia. Budowa łącznika aglomeracyjnego pomiędzy A4 a S5 jest wpisana do Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Dolnośląskiego. Projekt ma znaczenie strategiczne dla regionu, ponieważ przyczyni się do stworzenia nowego układu drogowego łączącego drogi krajowe z drogami wojewódzkimi i pozwoli na szybsze i bezpieczniejsze połączenie pomiędzy lokalnymi ośrodkami, a także z pozostałymi obszarami województwa, bez konieczności przejeżdżania przez miasto Wrocław.
Dla odcinka IV zostały przeprowadzone w latach 2009-2013 prace projektowe dla przedsięwzięcia „ Połączenie drogi wojewódzkiej nr 340 z miejscowości Bukowice z drogę S5 w węźle Trzebnica w ramach zadania pt. Koncepcja Skomunikowania A4 z S5” . Odcinek ten przebiega przez gminy Wołów, Oborniki Śląskie i Trzebnicę. W ramach prac, na podstawie wielowariantowej analizy przebiegu trasy, określono korytarz, którym będzie przebiegać droga na którą uzyskano decyzję środowiskową, wydaną 29.12.2016 r. Według obowiązujących przepisów zachowuje ona ważność do 29 grudnia 2022 r.
Układ odcinka IV, składającego się z obwodnic poszczególnych miejscowości, w tym Obornik Śląskich oraz odcinków istniejącej drogi wojewódzkiej nr 340, pozwala na etapowanie prac. Zwłaszcza, że cześć DW 340 pomiędzy miejscowościami została wyremontowana w latach poprzednich. Ze względu na intensywność ruchu oraz uciążliwość tranzytu dla mieszkańców w zwartej zabudowie miejskiej najbardziej pożądaną częścią tego odcinka Obwodnicy Aglomeracji Wrocławia będzie Obwodnica Obornik Śląskich. Szacunkowa długość obwodnicy 6,3 km.
Inwestycje zaprojektowano przyjmując następujące parametry techniczne:
Klasa techniczna G ½, prędkość projektowana w terenie zabudowanych V-50 km/h, prędkość projektowana poza terenem niezabudowanym V-70 km/h, prędkość miarodajna na terenie niezabudowanym V-90/km/h, szerokość pasa ruchu 3,5 m, obustronne pobocze utwardzone o szerokości 1,5 m, szerokość pobocza gruntowego 1 ,0 m. Odległość pomiędzy skrzyżowaniami poza terenem zabudowanym 800m.
Planowana obwodnica przecina linię kolejową Wrocław – Poznań. Planowane jest wykonanie wiaduktu nad linią kolejową. Szacowane kosztu budowy i projektu – ( Sekocenbud 2019 r.) 67 milionów zł. Szacowany koszt wykupu gruntu (wg. Śr. Stawki 60 zł/m2 wynosi około 13,2 miliona zł.